טיפולי שיניים לחיות מחמד

אם בעבר בעלי חיות המחמד היו מגיעים לוטרינר רק עם חיית מחמד חולה או לחיסוני שגרה, כיום גוברת המודעות לטיפולים משמרים ובכלל זה מודעות לטיפולי שיניים לחיות מחמד המשפרים את איכות חייהם של החיות. בשנים האחרונות כבר ברור שטיפולי שיניים לחיות מחמד הכרחיים על מנת למנוע בעיות שיניים חמורות שעלולות לגרום לכאבים, קשיים בלעיסה ואף לאובדן שיניים. יש לזכור שאצל בעלי החיים, השיניים לא משמשות רק לאכילה אלא גם לפעילויות נוספות ולכן חשיבותן רבה במיוחד. מעבר לחשיבות בשמירת השיניים, החיידקים שמצטברים עלולים לחדור למחזור הדם של בעל החיים דרך הרקמות הרכות שעשירות בכלי דם ולפגוע באברי גוף שונים כגון הכליות, כבד ושריר הלב. לא פעם מצב חלל הפה של בעל החיים מעיד על בעיה מערכתית אחרת ומסייע לוטרינר לאתר אותה.

טיפולי שיניים לחיות מחמד

שיניים אצל כלבים וחתולים

כלבים וחתולים נולדים חסרי שיניים. לקראת גיל חודש מתחילות לצמוח שיני החלב שמתחלפות לשיניים קבועות כבר בגיל חצי שנה. כ 80% מחיות הבית עתידות לפתח בעיות דנטליות כשהסימנים הברורים ביותר הוא ריח רע מהפה של החיה, נפילת שיניים וגירוד הפה בשל הכאבים.  כצעד מניעתי יש לצחצח שיניים לחיות המחמד החל מגיל חצי שנה על ידי משחות שיניים ייעודיות. הצחצוח לא ימנע את היווצרות אבן השן אבל כן יפחית את קצב צבירת האבן והחיידקים. דרך נוספת היא באמצעות צעצועי לעיסה מיוחדים שמטרתם הסרת שכבת הפלאק מהשיניים. כאשר הפלאק לא מטופל ונשאר על השיניים מתחילה הצטברות שיוצרת גוש אבן שנקרא טרטר שגורם בסופו של תהליך לדלקת חניכיים שהינה מצב בלתי הפיך ללא טיפול של ניקוי שיניים. גם תזונה יכולה להשפיע על מצב השיניים כשמזון יבש גורם להיווצרות פלאק פחותה ממזון רך ורטוב.

• כלבים: בעוד שהלסתות של הכלבים חזקות משלנו, השיניים שלהם חלשות ונוטות לפתח שכבת אבן שן רבה. הבעיה נפוצה אף יותר בגזעים הקטנים של הכלבים בגלל שהשיניים שלהם צפופות יותר וחלל הפה קטן יותר.
  • חתולים: דלקת של חלל הפה והחניכיים נפוצה מאוד אצל חתולים. תסמיני הדלקת הם ריח רע מהפה ואודם בחניכיים והחתול עלול להרעיב את עצמו בשל הכאבים. דלקת זו נחשבת לא פעם לקשה מאוד לטיפול וגם ניקוי שיניים מביא להטבה זמנית שכן הדלקת חוזרת לאחר זמן מה. במקרים בהם גם אנטיביוטיקה וסטרואידים לא עוזרים והחתול ימשיך לסבול, אין ברירה אחרת אלא לעקור את כל או את רוב שיני החתול. זה נשמע פתרון קיצוני מאוד אך מכיוון שחתול יכול לאכול גם בלי שיניים הרי שלא פעם זהו הפתרון המיטבי.

הפה של הכלבים והחתולים הינו בעל מבנה דומה למבנה הפה של בני האדם והשיניים בנויות מחומר בשם דנטין בציפוי אמייל אשר הוא המעניק את החוזק לשן ומעניק לה חלקות אשר מסייעת לשמירה על השן. יש להקפיד על בדיקה שגרתית מדי שנה אצל הוטרינר ולבצע בעת הצורך ניקוי וטיפולי שיניים לחיות המחמד.

ניקוי שיניים אצל וטרינר

כאמור, חלק מטיפולי שיניים לחיות מחמד הוא תהליך ניקוי שיניים מדי מספר שנים. ניקוי שיניים מתבצע בהרדמה מלאה כדי לאפשר לוטרינר לבדוק בצורה יסודית את הפה של חיית המחמד ולבצע את הניקוי והטיפולים הנדרשים ללא תזוזה והתנגדות. לאחר ההרדמה יבצע הוטרינר צילומי רנטגן לאבחון בעיות בשיניים ויתחיל בניקוי. הניקוי מתבצע באמצעות מכשיר שנקרא סקיילר -scaler, שבו ניתן לטפל גם בשיניים של בני אדם. התהליך יסודי מאוד ונכנס אל מתחת לקו החניכיים, אל כיסי החניכיים. הוטרינר יבצע טיפולי שיניים נוספים במידת הצורך ויעקור שיניים כאשר ניכרת פגיעה במבנה שלהן, ריקבון או פגיעה בשורש. לאחר סיום הטיפול יתבצע פוליש על מנת ללטש ולהחליק את השריטות שעלולות להגרם מהסקיילר שכן באותם חריצים מיקרוסקופיים יכולה להתפתח אחר כך אבנית. לאחר סיום הטיפול, חיית המחמד מועברת להתאוששות והשחרור הביתה הוא לאחר מספר שעות. ישנם מקרים בהם יידרש טיפול אנטיביוטי לאחר טיפולי שיניים לחיות מחמד אך לרוב לא יידרש טיפול נוסף בבית.

טיפולי שיניים נוספים לחיות מחמד יכולים להיות טיפולים משקמים כגון כתרים ותיקון שן שבורה, ניתוח פה ולסת במקרים של בעיה מבנית או טראומה שנגרמה, הסרת גידולים, תיקוני מנשך ויישור שיניים.

Ashdod Vet